Vychází slunce a další nové postřehy
vychází slunce –
řada skleniček vrhá
průhledné stíny
budu vzpomínat –
šeptám si nad pařezem
smuteční vrby
náhlý zvuk křídel –
vzduchem se k zemi snáší
holubí pírko
přestaňte křičet!
z třídy se na ulici
nese ženský hlas
cestou přes Sherwood –
nalevo kvete kaštan
napravo šeřík
ani ten pařez!
jen mokré kolo hlíny
kde stála vrba
Komentáře
Pavle, je vidět, že tvé haiku-momenty se týkají skutečně každé oblasti toho, co můžeme pozorovat či žít. Dílka zde uvedená obsahují kromě přírodních i sociální motivy a i ty zase připouštějí další možné "výklady" podle vnímání čtenáře. Smutek jako silná emoce / 2x vrba/ je také velmi věrohodný a rezonuje... Za mne skvělá sada haiku a senrju. |
Jako autora tvého metodického rozhledu a neskutečné sečtělosti nejen v oblasti haiku, navíc otevřené mysli, se zeptám, zda i v původním japonském haiku má nějaký podstatný význam systém 5-7-5, a pak-má li, jak je přenositelný a nutný v českém jazykovém prostředí. Mám totiž neustále dojem u mnoha haiku, myslím obecně, že je často na úkor vyznění. U haiku s vrbou mám pocit, že je emočně předimenzované, byť věrné, ale vždy se zamýšlím, zda získat čtenáře jen pro tento okamžik či o něco déle. ...vzpomínat... ...smuteční.... První se skleničkami naopak nabízí de facto i využitelnou duchaplnou metaforu ...průhledné stíny..., ačkoliv zde o metaforu nejde, ale přenos je zřetelný a nápaditě vyjádřený. Holubí je příkladem (pro mne) oběti systému 5-7-5, ...k zemi... nebo i ...vzduchem..., nad hlavu postačí jedno z nich, jinak hezká záležitost kontrastem zvuku a tichosti snášení, případně pro hloubavější duše snáší se ...k zemi. Poslední "vrbové" na rozdíl od smuteční vrby mi přijde výrazně lepší, má nostalgii i vzdek zároveň a zřetelné asociace, moc hezké. Napsal jsem podobné, uvedu ho zde jen proto, abych nebyl podezírán, že opisuji: Kruh od pilin/ a žádná tráva// odjíždí vlečka. Školní a kaštanové mi přijde spíše jako fotovjem bez přenosu, uvážím-li jejich obvyklost, která nepřekvapuje. |
@a2a2a: Jako autora tvého metodického rozhledu a neskutečné sečtělosti nejen v oblasti haiku, naví... Díky za zastavení. V Japonsku má 5-7-5 tradiční kulturní význam s přesahem do náboženství. Jde o natolik tradiční model psaní veršů, že jej používají intuitivně víceméně všichni. U nás se sylabický model nikdy úplně neujal, i když vím, že v 60. a 70. letech tu byly jisté pokusy. Nejde tak ani o to, jestli je model 5-7-5 v češtině nutný, víš sám, že při výběru haiku dbám nejen na formální, ale především na obsahovou stránku. Podstatnější pro mě je, že mi připadá, že 5-7-5 japonských mór přibližně odpovídá množství informací, které se vejdou do 5-7-5 českých slabik. V angličtině je například situace jiná, tam množství informací ve 14 slabikách výrazně přesahuje japonský obsahový potenciál haiku, proto svá haiku autoři často zkracují, nebo volí model 3-2-3 přízvuky v jednotlivých verších. Pokud jde o jednotlivá haiku, nechci je příliš obhajovat, jen bych dodal, že si nemyslím, že každé zdvojení významu musí být na škodu, například verš "k zemi se snáší" a verš "vzduchem se k nebi snáší" pro mě mají úplně jinou atmosféru, u druhého si mnohem lépe představím pohyb pírka vzduchem. Sherwood asi vyžaduje znalost Prahy a může být pro někoho nepochopitelný; a "přestaňte křičet!" je postaveno na kontrastu, jestli funkčním, nebo ne, to ať posoudí čtenáři. Ještě jednou díky za kritiku. |
Pavle děkuji, ještě bych rád, zda bys upřesnil vztah mezi 5-7-5 a počtem informací ve vztahu k našemu jazykovému prostředí. Pokud jde o školní haiku, ten kontrast jsem tam neuměl postřehnout, ale je evidentní i vtipný. Sherwood opravdu neznám, myšlenka s pírkem a nebem a zemí je sama o sobě skvostná, jen z použitého vyjádření, formulace pro mne nepostřehnutelná. |
Je vidět, že víš, co děláš... :) Za mě hlavně křídla, nervózní úča a kolo p o pařezu. U úči mne zaujalo, že momentka nemusí být jen fotka, ale i zvuk... |
@a2a2a: Pavle děkuji, ještě bych rád, zda bys upřesnil vztah mezi 5-7-5 a počtem informací ve vztahu ... Jde o to, kolik informací haiku unese, mám pocit, že japonské go-šiči-go a české 5-7-5 obsahují zhruba stejné množství informací. |
@Rhodesien: Je vidět, že víš, co děláš... :) Za mě hlavně křídla, nervózní úča a kolo p o pařezu. U úč... Sice většinou říkám, že haiku je jako dokumentární fotka, kdy její autor zůstává striktně za fotoaparátem, v některých případech by ale bylo přesnější říct, že haiku je krátký GIF. |
Skácená vrba mi připomenula jeden konkrétní strom, který už neexistuje, takže posílám tip a variaci: Skácená vrba, na pařezu sedí kos. I on vzpomíná? |
@dadik: Ha :) přestaňte křičet! z třídy se na ulici nese ženský hlas dadi, tvoje miniaturka mě právě inspirovala k téhle variaci: Tak bude tu klid?! Pod oknem školy ztichla celá ulice. |
@Varvara: dadi, tvoje miniaturka mě právě inspirovala k téhle variaci: Tak bude tu klid?! Pod oknem škol... to není moje, to opakuju snejka :) |
@Varvara: Tak to mi třeba odpoví snejk. Je to dobrá variace, jako senrjú by to naprosto obstálo. Jediné, co já požaduju navíc od svých vlastních haiku, je dodržení makoto - v tomhle případě to znamená, že jsem pod tím oknem stál a ten křik učitelky skutečně slyšel... |
Snejku, senrjú, o kterém se bavíme jsem ještě trošku vylepšila a zařadila do dnešní "kytičky" senrjú ze současnosti. Jako někdejší autorce kreslených vtipů se mi daleko lépe píšou právě senrjú. Ta má se určitě podobají spíše tradičním českým vtipům než původním senrjú japonským, kterých jsem četla poměrně málo, takže o nich nemám relevantní představu. Senrjú jsou, myslím, české mentalitě dokonce bližší než klasická japonská haiku. U s. určitě nezáleží na tom, zda je člověk sám prožil nebo ne. S psaním poezie jsem skončila, když jsem si uvědomila, že dnes prakticky všichni zájemci o ni se dnes přestěhovali na sociální sítě. Tam já, jakožto ultrakonzervativní osoba nikdy být nemohu, takže mi zbyla jen kategorie haiku. Jenže mi není známo, že by dnes existoval nějaký literární web specializovaný na haiku, takže: kde hledat čtenáře, kde hledat publikum? Že by se zrovna nový web Písmákové stal haikucentrem, to mi připadá málo pravděpodobné. Dříve existovala "Šedá volavka" nebo soukromý web Romana Szpuka XXVi. Dnes (v rámci všeobecného pokroku) už na internetu opravdu neexistuje? |
Druhé, třetí, čtvrté - favorité. Ale pokud mohu úplně jásat a žasnout, tak vyzdvihuji holubí pírko. To je přímo peříčková metrika a obsahem nádherný moment, děj. Přemýšlela jsem pouze nad nutností slova "vzduchem", ale chápu to jako potřebu ozřejmit vnější lokaci. I když vzduch je vlastně všude... |
Ha :)
přestaňte křičet!
z třídy se na ulici
nese ženský hlas