Fernanda Melchorová – Období hurikánů
Mám plán: jednoho dne, navštívím Mexiko. Obejdu barevné Baragánovy vily, nasytím se betonovým brutalismem Ciudad de Mexico, nakoupím třtinovou pálenku a tvrdé drogy v americkém pohraničí. Protože ale v současnosti let Praha Mexiko trvá přinejmenším 15 hodin, nutí mě má přirozená lenost objevovat Mexiko jinými způsoby.
Román mexické žurnalistky Fernandy Melchorové Období Hurikánů se odehrává mimo obvyklá turistická letoviska. V zapadlém fiktivním městečku na pobřeží atlantského oceánu kdosi zavraždil Šamanku. O motivy není nouze: peníze, drogy nebo andělíčkářství, neexistuje nic dostatečně zkaženého, aby v tom Šamanka neměla prsty. Představuje její smrt ztrátu nebo vysvobození?
Je naprosto nutné říct, že Období hurikánů není detektivní román. Kolem dostředivého motivu Šamančiny vraždy skládá Melchorová mozaiku samostatných příběhů, v níž je otázka viny rozostřená a nejasná a kde stěžejní roli přebírá samotná výpověď. První, kdo na čtenáře promluví, je vrah, následuje jeho otčím, kumpán a další, kteří byli do Šamančiny smrti nějak zapleteni. Společně s jejich činem se z různých stran nasvětluje Městečko samo, jeho obyvatele a pohnutky, které k vraždě vedly.
Přestože by fiktivní, místně a časově rozostřená povaha Městečka mohla svádět k analogiím s Faulknerovým Yoknapatawphovským okresem, případně polohopisně bližším Marquezovým Macondem, Melchorová se zříká mytizujího přesahu a vrhá své postavy do světa, kde je lidská existence natolik nuzná, že i existence mýtu představuje luxus. Je to svět, v němž už nestojí ani kostel a který své postavy oseká na tělo. Románem pulzují svíravé křeče orgasmů, horečnaté drogové rauše i zvířecí bolest bití. Postavy křičí, zoufají, blouzní. Nikdy však neumlknou, protože řeč, která sama počíná stažením hlasivkových svalů, je posledním prvkem dělícím postavy od animálnosti.
Proud řeči je překotný, svíravý, plný vulgarit. Zároveň je také jediným způsobem, kterým se hrdinové domáhají uznání – nikoliv před světem, který je lidskosti zbaven, ale před čtenářem. Malá Norma o svém nezdařeném potratu odmítne vypovídat před sociální pracovnicí, ale k čtenáři zůstává naprosto upřímná a otevřená. V těchto chvílích se ukazuje, že Období Hurikánů není jen panoptikem lidské bídy, ale i intimní a empatickou knihou s neskutečnou emoční zátěží. Pokud se budeme řídit Faulknerovým citátem, že údělem spisovatele je zachytit boj lidského srdce, které je ve sváru samo se sebou, pak Období Hurikánů tuto definici naplňuje beze zbytku.
Melchorová, podobně jako Faulkner, využívá organický obrazný jazyk, v němž se jednotlivé věty rozvíjejí přes mnoho stránek, občas do samostatných kapitol. Kniha však zůstává strukturovaná a srozumitelná. Jednotlivé obrazy si zachovávají neliterární filmovou čistotu. Vzniká tím čtenářsky vděčný tvar, v němž autor ustoupí do pozadí a bez exploatace nechává vyniknout svůj ne-až-tak-fikční svět. Autorčina žurnalistická praxe dává vzpomenout na Capotovo Chladnokrevně.
Článek jsem otevřel lacinou frází o objevování Mexika. Nyní se za ni omlouvám. Období hurikánů je totiž jedním z mála čtenářských okamžiků, ke kterému je třeba přistoupit s naprostou vážností a respektem. Jedna se o dílo, které jedinečně snoubí hrůzu s nadějí a nízké s krásou. Jako chladná teplotní níže nad rozpálenou hladinou oceánu: oko hurikánu.
autor: Fernanda Melchorová / překlad: Anežka Charvátová / vydáno: 2021 / nakladatelství: Paseka
P.S.: Chtěl bych poděkovat překladatelce Anežce Charvátové, která svým odvážným překladem umístila slovo „píčovina“ do kánonu vážné literatury.
P.P.S: Grafika přebalu působí lacině.
Komentáře
Hele, já zastávám komunistickou tezi, že lidská bída je všude stejná. To místní určení podle má - dle mého - vliv spíš na stylizaci a formu textu. Silene tu nakousla, že jihoamerická literatura je je větně "rozlévavá", a mě to teda donutilo se zamyslet, jestli se to shoduje s mými předsudky. Ostatně on bude i nějaký důvod, proč se Faulknerovi říká jižanská literatura. |
Luzz, vzpomínám si na písmáčku jolanu, která měla v profilu kokoliův citát, že uměním není dělat obrazy, které tě dostanou jinam, ale obrazy, které tě dostanou sem. Období Hurikánů nám říká, že takhle to vypadá nikoliv v Mexiku, ale všude. |
Kdyby do všeho okamžitě nezačala žvanit Silene s Majaksem, kteří nepoznají dobrý text, ani kdyby se jim zakousl do jejich kolektivní zadnice (mám už problémy je rozlišovat, oba jsou stejně nesnesitelní, navíc mi Silene svou chronickou tvůrčí impotencí kombinovanou s pedanstvím začíná splývat ještě s českým vzdělávací systém, který s podobnou idiocií morduje talent a životní elán dorůstající generace, která bude muset zachránit svět, která generace naše a ta předchozí nenávratně zkurvily), tedy kdyby tu nebylo těchto dvou hladových démonů české amatérské literární tvorby, byl by Písmák celkem příjemné místo. Silene, co takhle test alkoholiků - týden bez lahve. Dokážeš aspoň týden nežvanit do toho, čím někdo jiný žije a co je zrovna fokusem jeho niterné fascinace? Otázka ze sebezpytu za pět set. |
S Silene (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S Silene (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S Silene (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
L Luzz (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Délka odstavců by měla spotřebu záložek spíše snižovat. Má se číst na jeden zátah. |
S Silene (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
L Luzz (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
L Luzz (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
L Luzz (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S Silene (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S Silene (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S Silene (pismak.cz)
Před 3 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Je to predevsim liny trik.
Paradoxne: puvodne jsem si knihu koupil spis impulsivne a mel nechut ji zařadit do čtenářského harmonogramu. Navíc jsem mel pocit, ze me jako cynika v nejlepsich letech už nemůže nic překvapit. Ve vysledku bych si to dal možná i do top 10.
(Mam rad Faulknera)