Akční
Miloš Urban – Santiniho jazyk
Pamatuji si to. Letní pole, mírně vypuklý horizont, z nějž vyrůstá jasně červený chrám na půdorysu kříže. Pomalá jízda po širokém oblouku okrskové silnice nasouvá stavbu čím dál tím naléhavěji do středu zorného pole. Hmota roste, stává se silnější a intenzivnější. Bylo mi šest a Mariánská Týnice, mé první vědomé setkání s nejvýznamnějším českým barokním architektem Janem Blažejem Santinim, dodnes představuje jeden z nejsilnějších vizuálních zážitků.
Obvykle se snažím přistupovat ke knihám nezaujatě, ale patrně si dokážete představit, že u knihy, která se jmenuje Santiniho jazyk, to jaksi nebylo možné. Miloš Urban, kterého asi není třeba příliš představovat, zde vypráví nejen příběh Martina Urmanna, zaměstnance reklamní agentury Stellar Brusque pověřeného reklamním úkolem najít univerzální větu pro všechny kampaně (ach, jak postmoderní!), ale i samotného Santiniho, jehož se stavby se stávají pro Martina ústředními body pátrání. A nebyl by to Miloš Urban, kdyby do vlhkých kamenů nevytesal kupu tajných zpráv a do nádvoří nepohodil několik obskurně zabitých nebožáků.
Román tak brzy nabírá spád, Martin je od jedné tajné zprávy hnán k druhé a větu za větou si skládá tajemství, které po sobě zanechal Santini. Čtenář se jen může divit, jak se prve rozvážná story sociálně a sexuálně frustrovaného reklamkáře překlápí do thrillerových poloh. Ostatně, od Urbana, coby donedávna nejnadanějšího českého postmodernisty ani nic jiného čekat nemůže.
Jenže postmoderna není omluva. A jestliže ani řečtí filosofové nedokázali vyřešit otázku, při jakém počtu zrnek písku se z nich stává hromada, pak ani čtenář nemusí mít jasno, kolik vražd dělí Umberta Eca od Dana Browna. Ostatně už samotný název Santiniho jazyk jako by odkazoval na název Brownova románu Da Vinciho kód, který je jen o dva roky starší než Urbanovo dílo. Na rozdíl od vrcholných postmoderních románů, jako je Ecovo Foucaltovo kyvadlo, které si bere na paškál konspirace a škvár předcházejících generací, Urban – ať už záměrně či nahodile – derivuje cosi, co bychom mohli nazvat jako současný metabrak. Text si na jednu stranu zachovává určitou metakulturní rovinu (odkazy na Santiniho), ale neslevuje z příběhovosti a drajvu, jak se stalo pozdnímu Ecovi, či v našich podmínkách Michalu Ajvazovi. I za cenu určitého "odlehčení" díla je příběh akcentován více než literární póza a to se všemi důsledky. S ponorem do dění se totiž vytráví i distance, která výše zmíněným autorům brání ve sklouznutí do objektu svého zájmu: braku. V Santiniho jazyku chybí nejen nadhled, ale hlavně subversivní hravost otevírající literární klišé do nových cest.
Urban tak od první třetiny zcela vyklízí pozice postmoderního románového intelektuála a vrhá se na dráhu akční žánrovky, čímž nejen, že se dopouští drobného podvůdku na čtenáři, ale zároveň předešlou část knihy jednoduše hází do koše. Jenže jako by mu ani tato nová poloha nesvědčila. Ne, že by akčním vložkám scházelo napětí, ale způsob, jakým se hrdina pohybuje mezi jednotlivými akčními scénami, je až příliš nahodilý. Když si Martin čistě z rozmaru přiloží svatozář Jana Nepomuckého na slepou mapku České republiky, aby se tím dostal k pětici Santiniho zakódovaných zpráv, ještě přivřeme oči, avšak frivolnost, s níž jeho známá i on sám interpretují číselné kabalistické kombinace, zadává k otázce, kolik je toho ještě čtenář schopný odpustit, aby se dostal od jedné akční sekvence ke druhé. Ostatně Da Vinciho kód na tom nebyl jinak.
Z původně nadějného, námětem krásně endemického románu nakonec zůstává jen několik vydařených thrillerových scén, vcelku fundovaný výpis a popis Santiniho staveb a pár hezky popsaných souloží. Několik otesaných kamenů, které na výstavbu chrámu rozhodně nestačí.
Miloš Urban / Argo / 2005
Komentáře
Ta absence hloubky je fakt zarážející: zejména po tom, co vytasá tak těžký kalibr jako hledání "univerzální věty". Při tom vraždit se dá i na úrovni: jak dokazuje Hotline Miami .) |
Dík za čtení. Zelená hora už mě tolik nevzala, možná proto, že jsem na ni byl připraven, kdežto Týnice přišla z ničeho - ale stavba je to pěkná. |
Dík za čtení, jo, dočíst se to dalo rychle .) Jinak věta s Ajvazem a pozdním Ecem je míněná přesně naopak. Asi se ta věta dá chápat pod obojí. |
Tak jako střídání žánrů už dneska není žádná novinka a vemkoncem tohle mi možná vadilo úplně nejmíň - si dokonce občas říkám, jestli už právě tohle není intelektuální póza: čtení Nesba a koukání na fotbal, jakože jsme normální. Ale to je fuk. Spíš mě štvaly ty implikace, jakými si hrdina vyvozuje stopy, ty mi přišly dost frivolní, obdobně u Da Vinciho: nechci tohle moc rozepisovat, ale při takovéto logice můžu dojít k závěru, že i má mikrovlnka je (dle ikonek a rozměrů) "made by templars". V obou případech autoři vychmátnou jenom to, co se hodí, což je fajn pro jasné odvinuté příběhu, ale "nezapočítaný zbytek" je pak už příliš velký, aby neobcházel okolo jako strašidlo příliš silné autorské manipulace. Pro mě je hloubka hlavně v uvěřitelné motivaci postav, pořádnějším vývoji příběhu a s tím související čtenářské nejistotě, co autor ještě vybalí (tady je to v podstatě sled akčních scén, které už se k závěru začínají imho dost opakovat: hlavní hrdina někam jede - najde tam zprávu, vzkaz od vraha a mrtvolu a nakonec je velká akční scéna) . V Santiniho jazyku je bohužel největší zvrát právě ta změna literární polohy, což mi připadá pohříchu dosti formalistické. Nedávno jsem byl na Soukupové, které četla jakousi "detektivku", v níž chlapec pátrá po vrahovi svého psa. A teda musím říct, že to mělo mnohem více zvratů, než tenhkle Urban. Pokud bych to teda měl krátce shrnout: nejvíc mi asi vadilo to, že Santiniho jazyk ani jako žánrovka nestojí za moc. |
To se mi ulevilo, že nejsem sama, komu Urban připadne povrchní. Při těch oceněních, co sbírá, jsem si říkala, jestli není chyba ve mně :-) |
S Safián (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
r reka (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
r reka (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S Safián (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
StvN: Taky bych našla nějakou nadávku, charakterizující tvůj postoj k lidem s jiným názorem. Ale na oplácení nehraju. Jinak myslím, že mluvit o vrcholech současné prózy je možná předčasné, ale kdybych o nich mluvit chtěla, napadá mě třeba Balabán. |
Díky za čtení. Jenže problém Santimiho jazyk je pro mě i ten, že se nedá moc číst ani touto pokleslou sémantikou. V ní se totiž jeví jako úplně zbytečné dílo. Na Sedmikostelí možná ještě najdu odvahu. |
S StvN (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
P Prosecký (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Dík za čtení. Na druhou stranu musíš uznat, že Urbanovi neschází tah na branku, schopnost vystavět příběh na dění. Což je něco, co se v rozplizlé a šmoulovaté české próze hledá hrozně těžko. A to na čtenáře dost platí. Jenže jak říkáš, my "knihomili" čteme jinak, často i náročněji. |
S StvN (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
a aleš-novák (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
r reka (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S Safián (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S Safián (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Abych pro to, že není pěkné někomu říkat pouliční diletant, našla nějakej literární argument? :-) Jako on Urban určitě není "špatnej". Mně prostě nesedí. Já u něj nenacházím, co potřebuju. Nemůžu ho číst jako napínavou oddychovku pro zábavu, na to se tváří příliš jako něco víc. A když chci literaturu jdoucí pořádně do hloubky, tak to už zase sahám po jiných autorech. Třeba zrovna ta Mapa a území, o které se zmiňuješ - to je úžasná věc... |
P Prosecký (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S Safián (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
L Lucie-at (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
P Prosecký (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
D Diervilla (pismak.cz)
Před 11 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Tak schválně, najde se v diskuzi někdo, kdo má Urbana rád?
Dík za čtení.