Na kůru
Stojím opřená rukama o zábradlí.
„Stop! Takhle to nejde! Pořád tam slyším někoho zpívat níž. Dáme si to ještě od začátku.“
Už je to potřetí, co opakujeme začátek písně. Bratr farář stojí uprostřed kostela před oltářem. Já v hloučku zpěváků na kůru. Blíží se Vánoce, nacvičujeme koledy na půlnoční.
Když začne Alena hrát na varhany, začnu otvírat pusu, ale dělám jen jako - jakože zpívám.
„Výborně! Teď to bylo dobré," raduje se bratr farář a já?
Tak jsem to kazila já?!
Vždyť...
Zkoušky na střední školu začínají talentovkami.
Zpěv a hra na hudební nástroj, tělocvik, kreslení, recitace.
Maminka si přeje, abych to zkusila, abych nemusela dojíždět a zůstala doma. Otvírají tady ve městě pedagogickou školu.
„Máš ráda děti, chtěla bys být učitelkou v mateřské školce.“
„Já bych radši na tu zdravotku, maminko...prosím.“
Černá vlna na bílom beránku, černá vlna na bílom beránku, aj kady sa tůlaš, aj kady sa tůlaš černooký janku....
„Zahrajete nám na klavír?“
„Radši ne, jestli nemusím.“
„Nemusíte, tak já budu hrát akordy a vy mi je zapíváte - rozloženě jednotlivé tóny.“
Zpívám, je to docela lehké, alespoň se mi to zdá.
„Dobře, ale nedělejte si legraci.“
Nechápu, dívám se udiveně na učitele za klavírem, který teprve po chvíli pochopí, že to není legrace, že opravdu zpívám to, co slyším. Všechny akordy správně, jen o půl tónu níž. On to slyší a já ne.
Co na tom, že ze všech talentových zkoušek nakonec dostanu jedničku, když ředitelka školy řekla mamince do očí, ať si hledá protekci jinde, že mě na pedagogickou školu nevezme, že bych měla špatný vliv na děti, protože chodíme do Husova sboru, který stojí přímo naproti gymnaziu a pedagogické škole, kam jsem si podala přihlášku....
Zdravotka. Hodina češtiny. Třídní profesor nám recituje báseň. Pohybuju nohou do rytmu textu... Sedím v první lavici před katedrou a neuvědomuji si, že on na moje nohy vidí. Když dozní jeho slova, usměje se na mě a potichu řekne: „Dívka v rytmu zrozená...“
Už mám za sebou pár měsíců na střední škole, pár slohových prací... Jdu chodbou, když mě zastaví třídní: „Nepíšeš něco? Třeba básně? Měla bys. Máš moc dobrý sloh."
Zrudnu, sklopím hlavu: „ Něco jo, ale já... tak dobře, přinesu vám to.“
Autorsky se podílím na programu souboru složeného z budoucích zdravotních sestřiček a kluků z různých středních škol, kteří hrají a zpívají s námi a doplňují tak recitační pásmo ze studentské poezie.
„Marcelo, víš to, že máš takové neakademické sykavky?" Dívám se vyděšeně na svého třídního, čímž ho rozesměju.
„ To nic, s tím se dá pracovat, dávej si pozor na tu výslovnost a zpomal..."
Oddechnu si: „Uf, tady by nešlo jen otvírat naprázdno pusu." Vyprávím profesorovi o svém zpěvu na kůru.
„ No vidíš a přitom píšeš básničky ušima.“ Zasmějeme se tomu oba a pokračujeme ve zkoušení.
Dokonce i zpívám. S klukama v souboru při kytaře, společně - na sóla jsou tu jiní.
Jenže jsou to právě ti kluci, kteří dají mému češtináři spolknout hořkou pilulku.
„Pane profesore, ten Sklář, ty jeho básně! To je měkký. To i Marcela píše líp a tvrdší poezii. To tam chcete? Jak to máme recitovat?! Takovýho romantika?!“ Netuší, že autorem je náš učitel.
„Jak? Jednoduše, jako kdybys šel se svojí holkou," vyhrknu a dívám se na skloněnou hlavu pana profesora. Je to jen chvilka, než ji zvedne, koukne na mě a usměje se.
„ Ano, přesně tak jak říká Marcela - jednoduše.“
Komentáře
dad - fajn :-) law- brepto - to určitě ne - ty básničky :-) já se taky prozpívala, ale jen jako maminka a babička ... Alegno, já zpívám ráda, ale jen s vnoučaty, předtím s dětmi. Jezdila jsem s kočárkem po zahradě a zpívala ukolébavky - ty co mně maminka. V autě Svěrák -Uhlíř, aby neblinkaly + národní - s dědou (tedy manželem) takhle zpíváme, když jedeme s vnoučaty. Snad nějaké falešné tóny jejich hudební sluch nezničí :-) Phil, já už pracovala, když se mou kolegyní stala o dva roky mladší holka a ta mi říkala, že můj třídní jim četl při hodině moji maturitní slohovou práci z češtiny - prý u toho tvrdil, že to je práce na vysokoškolské úrovni :-)) - já tam tehdy vecpala asi i dvě své básničky. Mrzí mě, že jsem si mu o ni později neřekla. Vím jen, že jsem si vybrala úvahu na citát Husáka :-)) a hezky jsem se z toho vyvlíkla, ale tehdy moc dobrý témata k maturitám nebývaly :-) Danny - to mě těší ;-) -------------------------------------------------------------------------------------------------------- Oba - farář i profesor byli pro mě náhradou "mužského vzoru". Táta zemřel, když mi byly čtyři roky a maminka s námi zůstala sama... Oba zůstali mými blízkými přáteli až do své smrti. Když nám kdysi žena bratra faráře, při odchodu z návštěvy, přinesla z kuchyně sklenici marmelády z černého rybízu, slušně jsem( i za mou starší sestřičku) poděkovala a se sklenicí v ruce rozesmála bratra faráře: „ Děkujeme, ale my to stejně nejíme." Tehdy mi na to on řekl : „Marcelo, prosím, zůstaň taková jaká jsi."Byla to jedna z mnoha jeho"otcovských" rad, kterou jsem se snažila dodržovat celý život. Naučili mě oba vážit si upřímnosti a pochopit, že opravdová láska nikdy nemůže být pokrytecká. |
Jednou jsem mu to řekla... že jsem se pak dlouho bála zpívat. Bylo mu to líto, ale zasmál se tomu mému zpívání bez hlasu. Přešlo mě to vlastně až kvůli dětem. To víš, aby ti dítě v autě neblinkalo, uděláš cokoliv :-) |
d dadadik (pismak.cz)
Před 2 měsíci (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
l lawenderr_ (pismak.cz)
Před 2 měsíci (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Moje slohovky si nechávala ruštinářka, jmenovala se Nina. všechno jsem zvládala o přestávkách. Jo, jak píše dadadík, vzpomínání... |
A Alegna (pismak.cz)
Před 2 měsíci (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
l lawenderr_ (pismak.cz)
Před 2 měsíci (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
l lawenderr_ (pismak.cz)
Před 2 měsíci (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
l lawenderr_ (pismak.cz)
Před 2 měsíci (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Hezky jsem si početla ;) Ale "zákaz zpívat" mi přijde hodně krutý, ať už dotyčný zpívá líp nebo hůř. Hlavní je, aby zpíval rád! Vzpomněla jsem si na mého taťku, kterému prý v dětství učitel zakazoval zpívat, protože prý "bručel", dokonce ho při neuposlechnutí občas přetáhl rákoskou... ale musím říct, že táta zpívá naprosto čistě, má hudební sluch, jen opravdu takovou jakoby chraptivou barvu hlasu. Toho učitele bych taky přetáhla rákoskou. |
Navíc mám muže, co taky rád zpívá s vnoučaty a znáš to- učí toho nejmenšího ty nejdůležitěší národní písně - třeba co jste hasiči, co jste dělali, nebo na Pankráci, na malém vršíčku, taky Generál Laudon, to je Edova oblíbená a "hrbatou, hrbatou" tu má on nejradši :-), když jedeme do lesa a je tam hrbatá cesta vesnicí... dcera jen doufá, že si nezpívá ve školce při hraní, jako to dělává doma třeba při stavění z lega a repertoár má hodně velikej.