Každodenní
Člověk se základním vzděláním by měl minimálně vědět, proč padá na hubu
„Nedůležitý? Učím dějiny a literaturu. Odkdy je to nedůležité?“ diví se židovský profesor historie v krakovském ghettu, když mu mladý esesák jako nepotřebnému odmítne přidělit pracovní knížku.
Tato scéna ze Schindlerova seznamu se mi vybavila, když jsem listoval revizí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, dokumentu, jenž vymezuje závazné rámce vzdělávání v jeho jednotlivých etapách. V dobách, kdy jsme ještě věci označovali přímo a nezaobalovali vše do rádoby odborných termínů, řekli bychom jakési osnovy.
Historii sice píšou vítězové, ale kdo dnes určuje, co je a není důležité? V nových osnovách se po proškrtání nenašlo místo pro Ohmův zákon o elektrickém odporu. Z přírodopisu zmizela buňka. Jako zpráskaní psi vyšli z revize Izák Newton se svými dnes už (asi) nepotřebnými zákony pohybu i Eduard Štorch s dobrodružnými příběhy z pravěkých kultur. Potom se člověk musí sám sebe ptát, čemu ve výchově k občanství vadily věty: „žák rozpoznává projevy záporných charakterových vlastností u sebe i druhých lidí (…) rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory, připustí svůj omyl.“ Chápu, dnes už přece žádné rozdíly mezi lidmi nejsou! A myslíte-li si opak, progresivní škola 21. století vás naučí připustit si váš omyl a omluvit se za své zpátečnické postoje. Z podobných důvodů byl vyškrtnut i výstup: „žák uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobům jeho potírání.“ Ani mezinárodní terorismus už neexistuje! V Evropě nedochází k žádným bombovým útokům, nikdo nenajíždí auty do lidí, nestřílí novináře ani nepodřezává kněží v kostelech jako podsvinčata. Naopak teď budeme děti učit, že náš spravedlivý svět je komplet zalitý sluncem, a to zejména proto, že jsme se poučili z chyb našich předků a kajeme se za jejich úspěchy: „žák vysvětlí rozdílné tempo modernizace a prohloubení nerovnoměrnosti vývoje jednotlivých částí Evropy a světa včetně důsledků, ke kterým tato nerovnoměrnost vedla (…) respektuje kulturní zvláštnosti, názory a zájmy minoritních skupin.“ Zajímavé, že pro tohle se místo v osnovách najde. Nedovolím si soudit, co by se ve školách mělo nebo nemělo učit, ale co se týká Newtona, myslím si, že člověk se základním vzděláním by zkrátka měl minimálně vědět, proč padá na hubu.
Nejvíc mě mrzí, že už se naše děti nebudou učit o antických osobnostech. O Diogenovi, který žil naložený v sudu a nebál se říct nejmocnějšímu muži světa, ať nezavazí. O Thalétovi z Milétu, co koukal na hvězdy v takovém duchovním transu, až spadl do studny. A zejména o Sisyfovi, jediném chlapovi v dějinách, jenž přijal svůj úděl. Už renesanční umělci Leonardo, Rafael nebo Dante chtěli antiku znovu vzkřísit k životu. Uctívali ji osvícenci osmnáctého století na čele s Rousseauem a Voltairem. Na křesťansko-antických základech vyrostla celá evropská civilizace. Tak co na ní teď vadí novodobým uctívačům digitálního světa? Jasně, je to ten ideologicky závadný antický ideál harmonického souladu tělesné a duševní krásy. My jsme dnes dál než Aristoteles. Víme, že v současném pokrokovém světě nejsou lidé hezcí, nebo oškliví, chytří, nebo hloupí, zlí, nebo dobří - ale že jsme všichni jedinečné osobnosti s individuálními potřebami. Proto bylo třeba tyto reakční názory sprovodit ze světa. Podobně jako jsme kdysi zakázali Broučky, protože opiem lidstva trávili pracující lid. Nebo když jsme se motory traktorů snažili přehlušit Seifertovy verše. Stejná, a v mnoha ohledech ještě daleko zrůdnější indoktrinace dnes latentně probíhá v českých školách ve jménu liberální ideologie.
Vzdělanost má dlouhou historii a vývoj. V raném středověku uměli číst a psát jen duchovní v klášterech. Ještě Karel Veliký, nazývaný Otcem Evropy, se celý život styděl za svou negramotnost. S novověkem se vzdělání stalo alespoň výsadou vyvolených. Od osvícenských časů Marie Terezie máme povinnou školní docházku. Lidstvo vždycky chtělo poznávat svět, objevovat, chápat, všemu porozumět. Ale dnes? Rozhodli jsme obrátit vývoj dějin a vydat se proti proudu zpět do dřevních dob. Bojujeme za to, aby se toho dnešní děti učily co nejméně, aby nebyly přetížené informacemi, nemusely psát domácí úkoly, škrtáme v osnovách, redukujeme učivo. Ministr školství hřímá, že „učitel by neměl být chodící encyklopedií“. To je poprvé v dějinách pedagogiky, kdy se moudrost stala přitěžující okolností.
Neexistuje hloupější argument, než že by se děti měly učit jen to, co je baví a co budou v životě potřebovat. To by se pak dost možná neučily vůbec nic. A kdo z nás ví, co bude v životě potřebovat? Základní škola má dát mladému člověku rozhled, dát mu nahlédnout do všech zákoutí světa, kam se nezadržitelně řítí. Skutečný dopad revize na reálnou výuku však bude zcela zanedbatelný. Pro učitele jsou RVP i ŠVP jen nutné zlo, pozlátko, výplod kancelářských teoretiků, bezcenné cáry papíru ležící v zaprášeném šanonu někde ve sborovně.
Díky progresivistickým trendům v západním světě nám dnes výchova našich dětí může často připadat jako sisyfovská práce. Nedaří se nám přesvědčit žáky, že vzdělání je pořád hodnota. Není snadné odolávat destrukci klasického školství, ani pro ty, kdo práci s dětmi milují. Ale i Sisyfos dokáže být šťastný, alespoň v okamžicích, kdy se jeho kámen valí dolů z kopce. Akorát zatímco on to přičítá zvůli bohů, my známe Newtona.
Teda zatím ho ještě známe.
Komentáře
Ano, ale nemůžeme si myslet, že všichni učitelé všech předmětů dávajkí každý den domácí úkol. To není ani zdaleka pravda. Mám děti na 1. stupni a za každý jejich domácí úkol jsem rád, protože zjistím, jetsli učivo umí, nebo neumí. Zejména v češtině a matematice mají DÚ smysl... |
K3, oproti nám mají dnešní deváťáci spoustu možností - o to méně je však využívají. To mi věř. Jsem první, kdo bude horovat za svobodná rozhodnutí každého o čemkoli. Želbohu dnešní deváťák chce být youtuberem nebo profesionálním hráčem počítačových her. Ale z 25 je jeden zapálený, budoucí opravář zemědělských. Další chce být strojvůdcem. To jsou však ojedinělé případy, kterým však velmi fandím. |
Lucie, mít vlastní (jiný) názor není žádný útok - za to se neomlouvej. :-) Majaks má pravdu v tom, že soukromá škola, popř. gymnázium je úplně jiná liga než běžná základní škola. Už to, že jsi patnáctiletá holka, která publikuje texty na literárním serveru je víceméně anomálie (to myslím ve výrazně pozitivním smyslu.) Opravdu 90% patnáctiletých dětí ještě "nemá rozum a neumí o sobě rozhodovat". To nám dospělým s jakousi pedagogickou praxí můžeš věřit. K těm letopočtům... zkus se poptat umělecky zaměřených spolužaček, například kdy začala a skončila 1. světová válka, kdy byl spáchán atentát na Heydricha, kdy se Američané vylodili v Normandii, kdy byla osvobozena Osvětim apod. Podle mě jsou to docela důležité informace... |
Jasně. To byl jen příklad. Obecně ovšem zájem učit se "vážné" předměty chybí. A rozhodně to nejde stavět na dobrovolnosti. Chybí domácí konstruktéři rádiových přijímačů, modeláři, sběratelé známek nebo motýlů, chybí šuplíkoví básníci. Není zájem o nic, co není virtuální. |
Arwen, desetimutový domácí úkol slouží jako zpětná vazba a procvičení probíraného učiva. Není to žádná buzerace, žádné vědomé učitelské zlo. |
Lucie, dítě na základní škole si rozhodně nedokáže zvolit, co by se chtělo učit. Obrovský problém je chtít od deváťáků dát si někam přohlášku na SŠ. Většinou neví kam, neví, co by chtěli v životě dělat, co je bude bavit. Možná Ti chybí zkušenost rodiče. Řekni doma osmákovi, ať se dnes dopoledne učí jen to, co ho baví. Nebude se učit nic, max. jeden svůj oblíbený předmět. Kdo by se dobrovolně učil chemii, fyziku, matematiku. Přesto je třeba z těchto oborů neco znát. Děkuji Ti za čtení a za komentář... |
J Josephina (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
p požadovaný záznam nenalezen (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Bohužel je to tak, jak píše Pros., agresivní a bezohlední to mají snažší. Vždycky jsou o krůček dál, ale soutěživý přece může být i ten dobrý, ne? Kdyby to bylo tak jednoznačné, tak by ti dobří dávno vyhynuli. Takže ten souboj dobra a zla bude nejspíš nekonečný, bez jednoznačného vítěze. |
P Prosecký (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
J Já Lucie píšu... (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
J Já Lucie píšu... (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
p požadovaný záznam nenalezen (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S StvN (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
A Arwen Leinas (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
a aleš-novák (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
J Já Lucie píšu... (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
J Já Lucie píšu... (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
J Já Lucie píšu... (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
J Já Lucie píšu... (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
a annnie (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
J Já Lucie píšu... (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
P Prosecký (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
J Já Lucie píšu... (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
P Prosecký (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Stargazer, těžko se to v devítce rozhoduje, to je fakt. Ale dnes mají žáci oproti nám spoustu šancí, přednášek, pomocných testů a pod., jak se rozhodnout svobodně. |
J Já Lucie píšu... (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
A Arwen Leinas (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
J Já Lucie píšu... (pismak.cz)
Před 4 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
my se učili ještě před terorismem a informace se na nás doslova valily, učili jsme se protože to bylo v osnovách, nikoho ze spolužáků to absolutně nezajímalo co se učí, domácí úkoly byly za trest. učilil jsme se pouze na nejbližší test, takže v tomhle je mi mnohem bližší myšlenka, míň se učit, ale dozvědět se víc, než rvát do hlavy kvantum věcí pro žáka nepotřebných. my jako děti jsme měli jiné priority, než znát polovodiče a chemickou tabulku. osobně si myslím, že antika bude zase dřív, nebo později v kurzu, o to strach nemám. o povinné školní docházce zavedenou Marií Terezií si myslím, že to byla pěkná hloupost, že otevřením vždělání masám nás přímo dovedlo tam kde jsme. máme sice systém, který je schopen udělat z většiny lidí gramotné, ale není v silách systému udělat z lidí gramotných vzdělané lidi, protože od zavedení povinné školní docházky jsme se vydali cestou kvantity, nikoli kvality. na jednu stranu tedy vyzdvihuješ kvantitu vzdělání, na druhou nechápeš upadající kvalitu, která je logická a postupující s tím jak lidstvo technologicky roste. povinná školní docházka je podle mě největší chyba co se týče hloubky vzdělání, nikoli rychlému dodání masám, tam plní svůj účel. |
Tak to mě mrzí, že to za nás nebylo v RVP. :-)