Každodenní
„Nezakazovat, respektovat, důvěřovat“ aneb Kdo spřádá sítě kolem našich dětí
Do českých kin vstupuje nový dokumentární film „V síti“, který si dává za úkol odkrýt téma zneužívání dětí na internetu. Tři dospělé herečky stylizované do role dvanáctiletých dívek v něm od okamžiku založení fiktivního profilu čelí sexuálním nabídkám, nátlaku a vydírání od stovek dospělých mužů.
Člověka nad třicet v dnešním světě však už jen stěží něco překvapí. Oplzlé řeči slizkých sexuálních predátorů, jak jsou v dokumenty nazýváni, naznačují, že jejich autoři sotva dokončili základní školu. To, že mezi námi skrytě a nepozorováni žijí tisíce sexuálně frustrovaných jedinců, kteří v reálném životě nedokáží tradičním způsobem navázat kontakt se ženou, muselo být také každému jasné už dávno před vznikem dokumentu. Takže možná více než galerie zvrácených individuí a nejhlubšího dna mužského pokolení ve filmu šokuje úplně jiná věc: Skutečně takhle vypadá svět našich dětí?
Zmalované, umělohmotné dívenky trávicí hodiny a hodiny u svého počítače v přímém přenosu webkamery, chytrým telefonem fotograficky dokumentující každičký, sebezbytečnější okamžik dne, s nutkavou potřebou jej sdílet s kýmkoli, kdo o něj projeví zájem. Sami jsme sexuálním predátorům vytvořili toto hřiště, naivně na něj vehnali naše děti a teď se snad chceme začít tvářit šokovaně, hroutit a pozastavovat se nad tím, co za zvěrstva se ve virtuálním světě dějí?
Než začneme s rychlými soudy a frázovitým pranýřováním, podívejme se na to i z opačné strany a zkusme pochopit, kdo je tím skutečným pavoukem, jenž cení zuby a spřádá sítě kolem našich dětí. Ne, není to jen ten anonymní úchyl sedící na konci vlákna pavučiny, ten pouze využil nabídnuté šance. Můžeme si tisíckrát nalhávat, že moderní technologie slouží dětem k získávání informací. Nesmysl! Zkuste někdy nahlédnout dětem do jejich chytrých telefonů a možná se budete divit, kolik kostlivců z té malinkaté skříňky na vás vybafne. Metodici moderního vzdělávání 21. století budou celí rudí prskat vzteky: „Nezakazovat, respektovat, důvěřovat!“ Neposlouchejte je...
Jsme možná jediná země na světe, kde si MŠMT samo platí neziskové organizace, aby likvidovaly státní školství. Ve skutečnosti moderní technologie zpomalují psychický vývoj dítěte, které místo poznávání reálného světa bezdůvodně bloumá odnikud nikam světem smyšleným, virtuálním a v tom skutečném se ztrácí. Dnešní deváťáci neovládají ani třetinu toho, co levou zadní zvládali jejich předchůdci ještě před dvaceti lety. Ve středověku byl v 15 letech člověk považován za dospělého, dívky byly v tomto věku zralé na vdávání a obstarávaly celou domácnost. Ty dnešní se řežou do předloktí, jakmile jim na pár minut spadne wi-fi.
Nechodím do kina často. Mým předchozím zastavením bylo Nabarvené ptáče, shodou okolností také film o nástrahách života, které čekaly na dospívajícího chlapce, tentokrát za 2. světové války. Obávám se, že oka v jeho síti, jimiž se snažil uniknout trýzni a utrpení, byla výrazně užší a pevnější, než jsou ta současná.
V šesti letech vkládáme dětem do rukou odjištěné granáty a pak se divíme, když jim po pár letech v dlaních najednou začínají bouchat a trhat šaty z jejich těl. Ve školách a dětských kolektivech doslova bují kyberšikana. Uvědomme si, že primárním úkolem dnešního rodiče je v co možná největší míře oddělit dítě od moderních technologií a umožnit mu zdravý duševní rozvoj.
Na základní škole v Boskovicích na Blanensku, škole s nejvyšším počtem žáků v celé České republice, platil ještě v loňském roce úplný zákaz používání mobilních telefonů. Na udání (jak jinak) jednoho jediného rodiče ze všech zákonných zástupců více než 1300 žáků přinutila Česká školní inspekce školu tento zákaz zrušit, protože jej považuje za zásah do práv dítěte.
Práva dítěte! Práva dítěte! Práva dítěte! Ale kam se ztratily povinnosti dítěte, zodpovědnost dítěte, pokora, slušnost, pravidla a řád dítěte? Pavouk spřádající sítě kolem našich dětí je možná blíž, než si uvědomujeme. Jak by na to nejspíš řekl Pán much: „Možná že to zvíře přece existuje… snad jsme to jen my sami. A pravidla jsou to jediné, co máme!“
„Nezakazovat, respektovat, důvěřovat!“ Vzpomeňte si na tato osvícená slova až se zase budete v zaplněném kinosálu otřípat hnusem nebo až začnou nahé fotky vašich dětí kolovat internetem…
Komentáře
Mandragora, co je podle Tebe zvrácenější, vychovávat děti k úctě k jejich rodičům, nebo je dnešní "volnou výchovou" nechat 8 hodin denně koukat do jejich chytrých telefonů a fotit se na dívčích toaletách..? |
Luzz, určitě nejsem Marek Herman, ale spousta jeho názorů je rozhodně velmi zdravá :-) I když je pro dnešní hyperkorektní mainstream příliš kotroverzní. Co se týká citace, kterou jsi užila: je zřejmé, že text úchyla neomlouvá, ale pouze poukazuje v poměru stupňovacím na "není te jen ten - ale je to i" Díky za čtení a vřelý nesouhlas. |
Mandragora, vždyť my nabízíme dětem kladné vzory: učitele, kněze, spisvatele... atd. Všiml sis ale někdy, jak se na tyto vzory dnes plive? A hlavně ze strany rodičů, kterým Ty přiznáváš volnou ruku ve výchově... Tvůj pohled na výchovu definuje toto: "Každé dítě má právo, každé dítě si zaslouží..." V tomto se fatálně mýlíš - rozhodně ne každé dítě si něco zaslouží - nevěřil bys kolik je v dětech zla! A my se jej výchovou musíme v nich snažit potlačit.
|
No právě. Digitalozovaná výuka apod. Jenže jsme právě zjistili, že děti neumí poslat e-mail, neumí správně napsat oslovení, neumí napsat text ve wordu, který by nějak vypadal, neumí se podepsat pod e-mail... To, že jsou dnešní děti digitálně gramotné, je blud. Ano, umí hry, umí sociální sítě, ovšem edukativní dopad na ně je silně negativní... |
Děvče, mé texty jsou ryzí pravda, žádné divadlo. Mě nešokují, já v tom žiju. Na jednom webu mi odpověděli "ale my to vidíme jinak". A já na to odpovídám: "Jedna věc je, jak to chceme vidět, a druhá, jak je to doopravdy." V tom je jádro problému. Společnost chce pořád teoretizovat a přitom nemá ponětí o realitě. Laik/rodič nemá zkušenost s prací s dětmi, ale přesně ví, jak je školství prohnilé a jak bychom to měli dělat a jak jsou naše děti nevinné a neposkvrněné...
|
No ono to rodičům usnadňuje výchovu, ovšem výhradně s negativním dopadem. Sama mluvíš o závislosti již v předškolním věku - vždyť to je přece nenormální. Co se týká zavádění technologií do školských zařízení pod mediací pedagoga - tak je vše OK. Problém je ve volný čase, který již není nikým dávkován a kde veškerou tvořivost a komunikace spolkne právě chytrý telefon. |
Autor si totiž moc dobře uvědomuje, že bez pravidel vzniká chaos. A mimochodem, to není žádná objevná, autorská myšlenka, to si uvědomovali tvůrci všech soudržných společností po celou historii lidstva... |
Být rodičem 1,2,3 dětí vs. pracovat s kolektivem dětí - to je úplně jinej sport. Ono také to dítě v kolektivu je úplně jiné, než dítě doma u počítače. To by ses divila. Jo a ten Herman - ať je třeba samozvaný - má reálnější názory na výchovu než většina těch erudovaných dětských psychologů z fakult, kteří sice píšou přírůčky a metodiky, ale dítě neviděli ani z rychlíku. Herman vnímá tu absurditu dnešní výchovy podbně jako já. |
Mandragoro, to je tak na seminární práci Ti odpovědět. Proto se v reakci na Tvoji poznámku, že "děti přicházejí do světa, který není vytvořený pro ně," vrátím ke svému článku a odkáži se na použitou citaci. Domníváš se že kniha Pán much je blábol? Vždyť tam byl ten SVĚT otevřený jen dětem a mohly si jej vytvořit podle svých představ... Patříš lidem, kteří považují děti -18 za jiný živočišný druh než dospělé +18, tedy absolutní dobro vs. absolutní zlo. Tam je prvotní filozofická chyba. |
Entropia, myslel jsem to tak, že kněz byl kdysi zároveň také vychovatelem a pedagogem dětí. Prostě vážená osoba na malé vesnici, kde byl možná právě tím nositelem mravní a etické výchovy, kterou dnes postrádáš. A souhlasím, připusťme si a zamýšlejme se, kde se zlo v člověku bere, zda je vrozené, čí získané. Je ideologocká hloupost říkat: dítě = dobro, dospělý = zlo. Malá, byť elementární pravidla k potlačení toho zla bezesporu slouží. To, že nepůjdu a neukradnu sousedovi květináč, je pouze pravidlo, které jsem se výchovou naučil a přijal jej za své. V jiných společnostech (bez pravidel) to tak nefungovalo. |
Kéž by byl svět takhle ideální, pak bych pedepsal vše, co píšeš. Jenže on je takový pouze na papíře, v učebicích vývojové psychologie, metodikách apod. Takhle to ovšem v reálu nefunguje... Chceš snad říct, že necháme-li dětí být, nebudeme-li jim zasagovat do jejich vývoje, vznikne harmonická společnost, kde nikdo nebude soupeřit o moc, kde nikdo nebude soupeřit o partnera, o majtek, kde všichni potlačí svá ega, budou se sami vzdělávat, rozvíjet a žít v idilické sounáležitosti? |
Entropia, ta úvaha hlavně nemá naprosto žádné ambice být "ZÁBAVNÁ" :-) Názory v ní jsou temným protipólem pro prázdné rekace, kterých bude brzy plný internet, jaké jsou ty "mobilní děti" chudáci a jak ONY za nic nemohou. Takže jim nic nezakazujte a hlavně je NETRESTEJTE. To je svět, který mi vadí... |
Mandragora, připustíme-li, že dítě má přirozenou schopnost rozlišit dobro od zla, pak pouze za předpokladu, že jej ponecháme v jeho přirozeném a zdravém prostředí, tedy v rodině, ideálně někde na hospodářském statku, na poli, v lese, kde se vyvíjí samo. Jakmile jej však vhodíme do dnešního světa, pak tuto svoji schopnost rozlišovat okamžitě ztrácí a potřebuje vychovatele, vzory, které mu jeho cestu pomohou najít. Tím, že dítě podle principů "volné výchovy" necháváme být, pak vede k tomu, o čem je tento článek. Práva ať dítě samozřejmě má - my jsme to však vyhnali ad absurdum - takže v naší balhobytné společnosti ta tolik zdůrazňována práva dětem v mnoha případech paradoxně škodí... |
"Dítě je mladým vědcem, vytváří si své vlastní teorie." Souhlas. To vše platí až do chvíle, kdy dostane do ruky mobilní telefon, který mu odpovědi na jeho otázky zploštělě zodpoví. Proto dnes dětí neleží v trávě a nepozorují plazící se hmyz (ad Entropia). A jsme zase na počátku celého příběhu... |
Safián, kde se v textu o mládeži 21. století zčistajasna zjevily převádlečné Japonsko a Německo - to je pro mne také záhadou. |
Entropia, já nevyzývám k nevpuštění moderních technologií do života člověka. Ten text, to téma upozorňuje na absolutně nevhodné a neúčelné nadužívání těchto technologií ze strany dětí. A na to, jak tomu my, dospělí, přihlížíme, téměř tomu tleskáme a pak se tváříme šokovaně. |
Má úvaha se snaží uvést na pravou míru ta oběcně hlásaná dogmata, "že dnešní děti jsou dál, že jsou ohromně vyspělé a zběhlé v informačních technologiích apod." A pak najednou přijde zjištění, že nejsou, že jsou naprosto naivní, hloupí a zranitelní. Místo abychom si to přiznali, budeme mlžit, zase si něco nalhávat a vzájemně se litovat... |
E Entropia (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
p požadovaný záznam nenalezen (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
E Entropia (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
E Entropia (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
L Luzz (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
E Entropia (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
p požadovaný záznam nenalezen (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
S Safián (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Nezbívá mi než souhlasit. Je to samozřejmě podané se záměrným zdůrazněním. Nové technologie jsou stvůry, které jsme si ochočili a z kterých slastně ukusujeme sladká sousta za cenu, že se stáváme sami jejich sousty. Začínáme s nimi žít v jakési symbióze o které raději nechceme přemýšlet, abychom si tu nepříjemnou pravdu nechtěli přiznat. |
A Arwen Leinas (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
L Luzz (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
p požadovaný záznam nenalezen (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
E Entropia (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
L Luzz (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
p požadovaný záznam nenalezen (pismak.cz)
Před 5 lety (Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.) |
Samozřejmě že dospělí jsou závislí také. To je úplně tristní.