Stargazer

Před 5 lety

Fejetony a úvahy

2

14

10

1

Psychologické

Příběh z gulagu aneb Jak vytěsnit zlo ze svého svědomí


Víceméně náhodou jsem narazil na besedu s bezmála devadesátiletou dámou, která sálu plnému mladých lidí poutavě přednášela o devatenácti letech strávených v sovětských nápravně pracovních táborech.

           Paní od prvních minut předkládala své vzpomínky od nuceného žebrání před válkou, přes život za protektorátu, transport na Sibiř, matčinu smrt, bití, hlad, nemoci, znásilňování, až po upalování vězňů ve stodolách a masové hroby v tajze. Své příběhy prokládala záchvaty pláče a apely k posluchačům, ať si cení své vlasti, ať si váží života, jaký mají, protože si nikdo z nich neumí představit, co všechno musela prožít ona. Působilo to celé velmi emotivně. Při závěrečném potlesku vestoje tekly slzy už i po tvářích velké části posluchačů, kteří hromadně skupovali knihu, jež u nás před časem o tragickém příběhu této ženy vyšla.

           Člověk však nemusí být žádný velký historik, aby ho na příběhu zarazila poněkud nápadná koncentrace zvěrstev, jež by vydala hned na několik lidských osudů. Dohledal jsem si tedy pár informací. Přednášející žena byla už před lety usvědčena, že v pravém gulagu ve skutečnosti nikdy nebyla a že si převážnou část svého vyprávění prostě a jednoduše vybájila.

           Koupili jste si knihu, básnili o ní přátelům. Zvali paní na přednášky, navrhovali ji na vyznamenání. Dávali ji za vzor studentům. A najednou zjistíte, že to celé byla bohapustá lež. Nemíním tady soudit, co ženu vedlo k nápadu vymyslet si pohádku o gulagu. Snad obyčejná duševní porucha, nějaký baronprášilovský syndrom, nebo jen zištná snaha vymámit na státu odškodné za dobu strávenou v zajetí. Uvědomil jsem si, jak snadné je podlehnout lži.      

           Koho by však napadlo pochybovat o pravdivosti srdceryvného vyprávění plačící babičky nad hrobem? Polský spisovatel Jerzy Kosiński prezentoval světu své Nabarvené ptáče jako autobiografické svědectví malého chlapce o holokaustu. Později vyšlo najevo, že si většinu děje knihy vymyslel. Rakouský horolezec Heinrich Harrer, přítel čtrnáctého dalajlámy, zase ve svém romantickém dobrodružství z tibetských náhorních plošin jaksi zapomněl zmínit, že byl členem SS a do Himalájí jeho expedice vyrazila pátrat po kořenech árijské rasy. Na podvodu postavil svůj americký sen i cyklista Lance Armstrong, blyštivá tvář světového boje s rakovinou, jenž byl usvědčen z užívání dopingu a zpětně mu bylo odebráno všech sedm triumfů z Tour de France.

           Má snad příběh s jakkoli pozitivním přesahem právo být vystavěn na lži? Diskutoval jsem o tom s několika přáteli a kolegy. Mnozí i navzdory zjištěním badatelů trvají na tom, že paní z gulagu jednoduše věří a že se historikové mohou mýlit. Jinými slovy dávají přednost emocím před fakty. To nedokážeme sami sobě přiznat, že jsme naletěli? Že jsme byli naivní a hloupí?

           Jiní šli dokonce ještě dál. Že je tento příběh smyšlený, není prý vůbec důležité, protože jeho význam pro budoucí generace je nesmírný. A tady už jsem zbystřil. Copak si neuvědomujeme, jak nebezpečné je bagatelizovat lež? Člověk sugestivně věří tomu, čemu sám věřit chce. V historii se opakují případy, kdy lidé přeživší Osvětim jsou si bezpečně jisti, že po příjezdu viděli na rampě stát doktora Mengeleho. Ten však v táboře působil pouze jedenadvacet měsíců a koleje byly přivedeny do tábora až v květnu 1944. Ale kdo by zpochybňoval takováto svědectví?

           Skutečný přesah příběhu ženy z gulagu je v tom, co všechno v sobě dokážeme zasunout někam hluboko do pozadí, abychom se sami obhájili před svým vlastním svědomím. Generace lidí, kteří prožili velkou část svého života za minulého režimu, nejsou s to si přiznat, že se mýlily, že naletěly ideologické lži. Ta lež je totiž součástí jejich životního příběhu. Jakási forma sebeobrany před nepříjemnou realitou. Přiznáním pravdy by popřely své vlastní životy. A tak se státními poctami pochováváme umělce, který, zatímco jiní dřepěli v kotelnách a trpěli při výsleších, pomáhal normalizačnímu režimu vytvářet iluzi šťastné společnosti. Aplaudujeme konstrukcím senilního monarchy a mezitím nad Pražským hradem už zase vlají rudé prapory. S odstupem dekád čteme v kronikách gulagu pravdu o perzekucích, popravách a represích, o beztřídní společnosti prolezlé udavačstvím a nejmocnějšímu politikovi v zemi tolerujeme fízlovskou minulost. Jen když za to dostaneme přidáno.

           Nebylo by však lepší podívat se konečně pravdě do očí? Očistit se tak jednou provždy sami před sebou? „Aby člověk páchal zlo, musí ho napřed chápat jako dobro nebo jako uvědomělé zákonné jednání. Povaha člověka je naštěstí taková, že musí pro své činy hledat ospravedlnění. Ideologie je společenská teorie, která mu pomáhá, aby své činy očistil sám před sebou i před jinými a slyšel nikoliv výčitky a prokletí, nýbrž pochvaly o pocty,“ píše ve svém Souostroví gulag ruský disident a politický vězeň, Alexandr Solženicyn.

           Ale pravda nikdy není jen jedna. Pravda není ve víně.

           Možná jsme odsouzeni k tomu se celoživotně mýlit.


Komentáře

zvedavec (pismak.cz)

Před 5 lety

(Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.)

zvedavec (pismak.cz)

Před 5 lety

(Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.)

Stargazer

Před 5 lety

Trojort, raději žít v pravdě než ve lži. Ale kdo z nás to umí rozeznat..?


zvedavec (pismak.cz)

Před 5 lety

(Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.)

Stargazer

Před 5 lety

Díky za příspěvek do diskuze, Zvedavec. To, co píšeš, je třeba brát v úvahu. A myslím, že to s tou dlouhodobou pamětí skutečně tak je. Opravdu stejnou událost bude deset různých lidí reprodukovat rozdílně.

Přeci jen si však myslím, že se většinou jedná o vědomé překrucování pravdy.    


Stargazer

Před 5 lety

Rentiere, díky za doplnění. Ti pohraničníci jsou ukázkový příklad. Chránili nás před západními imperialisty tím, že stříleli vlastní lidi do zad. A pak člověk žasne, že v jiném ohledu třeba slušní a inteligentní lidé, si nejsou schopni přiznat, že dělali něco špatně...


Stargazer

Před 5 lety

Goro, mně tam ten Armstrong taky úplně nepasuje - ale on je prostě ten ze všech nejmarkantnější případ. Možná ho z toho vyhodím...


Stargazer

Před 5 lety

Díky, Děvče z lesa.


zvedavec (pismak.cz)

Před 5 lety

(Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.)

rentier (pismak.cz)

Před 5 lety

(Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.)

Gora

Před 5 lety

Důvodů ke lži mohla ta paní mít několik, ale to by někdy musela přiznat, jak to bylo, abychom se jí na ně mohli zeptat...

Souhlasím s tím, co nastínil rentiér, od TAKOVÉ lži se nedá couvnout, a tak se na ní budovaly další a další...

Armstronga a jiné bych sem nepletla. K ilustraci toho, jak se podobné lži podepisují na dalších generacích, jsi vybral příběh paní "z gulagu" skvěle, ostatně, také jsem to sledovala celkem nedávno na ČT...


Andělka1 (pismak.cz)

Před 5 lety

(Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.)

trojort (pismak.cz)

Před 5 lety

(Nemáme oprávnění zveřejnit znění tohoto komentáře.)

atkij

Před 5 lety

Touto úvahou jsi otevřel mnoho otázek. Jaký jsi zvolil způsob a prostředky, je věc názoru. Avšak musím se přiznat, že příběh paní S. jsem svého času sledovala. A ano,  pravda nemusí být jedna. Trochu zjemním Tvou radikálnější (možná oprávněně)verzi. A to zjištění, bez ohledu na konkrétní kauzu, je vždy zneklidňující. Hlavně pro notorické důvěřivce:)

Tip.


An unhandled error has occurred. Reload 🗙

Připojení k serveru bylo přerušeno. Probíhá obnova připojení...

Připojení k serveru se zatím nepodařilo navázat... Zkusíme to znovu za s.

Připojení k serveru se nepodařilo navázat.
Zkontrolujte své internetové připojení a zkuste to znovu nebo načtěte celou stránku (F5).